Een paar jaar geleden werd het e-book gezien als de toekomst van de uitgeverswereld. Door deze draagbare elektronische apparaten, kon men hele boeken lezen zonder opeenhoping van een enorme collectie van haveloze paperbacks. Ondanks alle heisa, werden e-books geen groot succes. Nu wil een bedrijf de technologie naar het volgende niveau tillen.

Een paar jaar geleden werd het e-book gezien als de toekomst van de uitgeverswereld. Door deze draagbare elektronische apparaten, kon men hele boeken lezen zonder opeenhoping van een enorme collectie van haveloze paperbacks. Ondanks alle heisa, werden e-books geen groot succes. Nu wil een bedrijf de technologie naar het volgende niveau tillen.
 
Discovery Communications (het bedrijf achter Discovery Channel en TLC) heeft een Amerikaans patent voor een nieuwe e-book uitvinding. Hoewel Discovery niets loslaat over de details, beschrijft het patent het apparaat als ‘een nieuwe manier om boeken en andere tekstuele informatie te distribueren naar boekhandels, bibliotheken en consumenten’. Het patent is niet alleen voor de voor boeken ontworpen elektronische lezers, maar ook voor een geheel nieuw elektronisch bibliotheek systeem. Discovery vermeldt in het patent: ‘Niet sinds de introductie van Gutenbergs druktechniek van verplaatsbare letters, heeft de wereld aan het begin gestaan van een revolutie in de distributie van teksten. De definitie van het woord ‘boek’ zal in de nabije toekomst drastisch veranderen.’
 
Het nieuws van Discovery’s patent heeft zeker de oren van Amazon, de maker van de Kindle, een draagbaar elektronisch apparaat, dat de gebruikers ervan in staat stelt direct over de inhoud van boeken, tijdschriften en kranten te beschikken, doen spitsen. De Kindle werd anderhalf jaar geleden geïntroduceerd na een driejarige ontwikkelingsfase, en het heeft een weergave die dat van krantenpapier benadert. Het biedt ook een grote hoeveelheid boeken aan, waardoor gebruikers toegang hebben tot bijna 80 procent van de New York Times bestsellers (die elk $9.99 kosten om te downloaden). Op een toetsenbord kunnen lezers aantekeningen maken, teksten markeren en pagina’s kunnen markeren. De schaduwkant van de Kindle is z’n prijs van $399,-. Niet echt attractief voor lezers die gewend zijn boeken voor ongeveer $10,- te kopen of ze te lenen in de bibliotheek.
De grote vraag is echter of lezers hun papieren boeken willen omwisselen voor de elektronische variant. Deze vraag is tot nu toe onbeantwoord gebleven. Terwijl het e-book de boekenindustrie nog steeds niet in brand heeft gezet, hebben ze toch de verkoop exponentieel zien toenemen in de afgelopen jaren. Papieren boeken blijven bepaalde voordelen houden boven e-books. Ten eerste zijn ze duurzamer. Een paperback kun je bij wijze van spreken in het zand begraven en dat er vervolgens afvegen zonder enige schade. Terwijl dit een apparaat van $400,- zou verwoesten. Ten tweede blijven boeken de reflectie van een persoonlijkheid. Persoonlijke bibliotheken herinneren mensen aan de boeken die ze hebben gelezen en die ze altijd weer ter hand kunnen nemen – net als platen- en filmverzamelingen.
 
Toch, bieden e-books intrigerende mogelijkheden. Zeker is dat ze lezers de mogelijkheid bieden nieuwe boeken in een paar minuten te bestellen, terwijl ze in bed liggen of in de trein zitten. Ook besparen ze ruimte en papier. Voor reizigers is het e-book veel handiger dan het rondslepen van een dozijn paperbacks of het steeds opnieuw kopen van een uitgave in de stationskiosk of op het vliegveld, wat weer meer gewicht met zich meebrengt. Bij e-books is de inhoud altijd present, is de hoeveelheid minimaal en is het ermee reizen simpel. Tenslotte komt het wijdverbreid accepteren van e-books eropneer of de voordelen van de nieuwe techniek die van de oude zullen overtreffen. In ieder geval moeten e-books goedkoper worden en moet de in bibliotheken en boekhandels aanwezige literatuur ongelimiteerd beschikbaar zijn. Misschien wordt Discovery het bedrijf dat dit gaat waarmaken.