We leven in een materialistisch tijdperk. Men kan van alles en nog wat kopen: van auto’s en fietsen tot kleding en computers. Er is eigenlijk nergens gebrek aan, als je het geld maar hebt, hetzij contant in de portemonnee of als plasticgeld in de vorm van creditkaart en chipknip. Helaas zijn de meeste aankopen van mensen bestemd voor een directe, al dan niet noodzakelijke toepassing. Goede literatuur valt daar vaak niet onder. Met een boek kun je de show niet stelen, denkt men. Wie ziet het ooit in je kast staan? Kleren maken de man, maar niet als ze van papier zijn en bedrukt met letters. Maar de inhoud van boeken draagt men als een onzichtbare haute-couture met zich mee in de vorm van een steeds grotere belezenheid en mogelijk op den duur, afhankelijk van het genoten leesvoer: wijsheid. Maar het begint allemaal met de algemeen overkoepelende term: literatuur. Er valt alles onder en er valt niets onder, zeker is wel dat het zich bevindt tussen de kaften van boeken, onopvallende boeken, met titels die de meeste mensen al lang niet meer kennen, net als de schrijvers ervan, die nooit als decorum gefungeerd hebben bij Oprah Winfrey.
Maar hoewel veel mensen voor hun eindexamen boeken moesten lezen, is de relatie met de literatuur nooit een innige geweest, meer gedwongen, voor het behalen van het felbegeerde middelbare schooldiploma. Daarna gaat voor velen de boekenkast definitief op slot. Men gaat studeren of werken en heeft geen tijd meer voor de fantasiewereld van romanschrijvers. Ga eens voor je boekenkast staan en kijk naar de titels op de ruggen van de boeken. Staan er ook klassieke werken tussen, hoog aangeschreven literatuur? Staat er werk in de kast van Multatuli, Tolstoi, Kafka, Dickens of Shakespeare? Zo niet, dan ontbreekt er toch iets op de planken. En als ze er wel in staan, hoe dik is de laag stof op de band? De grote werken uit de literatuur kan men telkens opnieuw lezen, zonder dat het ooit verveeld, sterker, men leert telkens nieuwe dingen, ziet verbanden die men eerst niet zag. De diepte der karakters van de hoofdpersonen wordt er met het verstrijken van de tijd alleen groter door. Terwijl de hoofdpersonen in de meeste soapseries op televisie plat van de buis vallen na aflevering honderdenzoveel, blijven ze in een goed boek springlevend, hoe vaak men dat ook leest. Een ooit gekocht boek van niveau, een oud dan wel recent meesterwerk, blijft eigenlijk altijd splinternieuw. De waarde ervan is daarom moeilijk in geld uit te drukken. Hoeveel waardeloze voorwerpen koopt men niet in z’n leven, kapitalen worden er uitgegeven aan dingen met een duurzaamheid van hooguit enkele maanden, terwijl de aankoop van goede literatuur niet of nauwelijks wordt overwogen. Goede literatuur gebrouwen uit de enige stof die mensen slimmer maakt, te weten ‘gedrukt papier’. Overweeg daarom eens in plaats van de nieuwste mp-3 speler of mobiele telefoon, iets heel ouderwets aan te schaffen: literatuur. Mogelijk is het een begin van een totaal ander soort leven dan sms’sjes versturen naar vrienden en kennissen, stuur eens iets beklijvends naar de eigen hersenen en u zult versteld staan van het resultaat. Een kleine leestip ter afsluiting: schaft u zich een exemplaar van Gullivers travels aan, geschreven door Jonathan Swift. Vooral in deze onzekere tijden, waarin de waan van de dag regeert, verrassend actueel. Niet in de kast wegzetten, maar op schoot houden als een gekoesterd huisdier, de vacht van letters zacht beschenen door het warme licht van een ouderwetse schemerlamp. Uw ogen raken nauwerlijks vermoeid als ze lezen over de wonderbaarlijke avonturen van Gulliver.
Posted via web from literatuur